Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Міжнародний день рідної мови
21.02.2025

21 лютого весь світ відзначає Міжнародний день рідної мови – свято, яке нагадує нам про цінність і красу рідного слова. Українська мова – це не лише засіб спілкування, а й душа нашого народу, його історія, культура та традиції. У нашому … Продовження

STEAM-тренінг для наших вчителів
20.02.2025

Сьогодні педагоги нашого ліцею взяли участь у тренінгу “Напрямки та перспективи сучасної STEAM-освіти” у Lviv Open Lab. Обговорювали інноваційні підходи до навчання Досліджували інтеграцію науки, технологій, інженерії, мистецтва та математики в освітній процес Отримали корисні інструменти для розвитку критичного мислення … Продовження

День пам’яті Героїв Небесної Сотні

20 лютого Україна вшановує пам’ять Героїв Небесної Сотні – людей, які віддали своє життя за свободу та гідність під час Революції Гідності 2013-2014 років. Це день, коли ми згадуємо подвиг звичайних українців, які стали символом незламності, честі та любові до … Продовження

Командна гра “Діалоги про мир”
18.02.2025

Завдяки Вікторії Юрчук та ГО «СТАН», у рамках проєкту «Молоді амбасадори та амбасадорки розмаїття», для учнів 10-х класів відбулися захопливі командні ігри “Діалоги про мир”. Головна мета — показати, що діалог є ключовим інструментом у побудові гармонійних суспільних відносин та … Продовження

Літературний вечір «Пісні мої, що сповнені любові…»
12.02.2025

12 лютого 2025 року у ліцеї відбувся літературний вечір «Пісні мої, що сповнені любові…». Учні здійснили подорож у Країну поезії, де живуть дивовижні вірші видатного англійського поета доби Відродження Вільяма Шекспіра. Гостя нашого заходу – поетеса, композиторка, сценаристка Ілона ВЕРХІВСЬКА-ЕЛЬТЕК, … Продовження

Заняття учителів з психологом на тему: “Особливості комунікації з ветеранами війни. Травма та її наслідки для психічного здоров’я”
06.02.2025

Сьогодні у ліцеї відбулося важливе заняття, присвячене розумінню психологічних аспектів комунікації з ветеранами війни. Ділилися знаннями про те, як підтримувати наших захисників, усвідомлювати наслідки травми та дбати про психічне здоров’я в суспільстві. Дякуємо психологу ліцею Л.Гроховській за професійну подачу матеріалу, … Продовження

Участь у програмі Leave No One Behind Partnership
26.01.2025

Вітаємо наших учителів інформатики Телюк Галину та Караваєва Кирила з успішним завершенням навчання в УКУ за програмою Leave No One Behind Partnership. Учителі отримали цінні та унікальні знання з викладання STEM-освіти, робототехніки та програмування, щоб змінювати якість навчання на краще. … Продовження