Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Вибори керівників учнівського самоврядування
29.09.2014

Навчальний рік для учнівського колективу починається із виборів самоврядування та розподілу доручень у кожному класі. Старости і заступники старост 5-11-х класів щоп’ятниці відвідують збори Учнівської Ради школи, щоб дізнатися про найважливіші події, плани заходів, прийняти рішення і передати інформацію своїм … Продовження

Всеукраїнський виховний захід «Увага! Діти на дорозі!»
25.09.2014

На початку навчального року вже традиційно весь шкільний колектив пригадує основні правила дорожнього руху. Наша школа також долучилася до Всеукраїнського виховного заходу «Увага! Діти на дорозі!». Впродовж місяця у школі відбулися наступні заходи: – повідомлення про безпеку дорожнього руху на радіо-лінійках … Продовження

Зустріч зі спортсменами
16.09.2014

У рамках Олімпійського тижня у нашій школі відбулася спортивна зустріч із відомим спортсменом, заслуженим тренером України із акробатики, Богданом Володимировичем Голодко та його учнями, багато з яких є срібними та бронзовими призерами чемпіонату України. Такий захід у наші школі відбувається вперше. На … Продовження

Спортивний тиждень на початку навчального року
15.09.2014

Протягом 8-12 вересня у школі відбулися заходи в рамках Олімпійського тижня: 1. бесіди «Здоровий спосіб життя – запорука гармонійного розвитку особистості»; 2. уроки фізкультури на тему: «Участь українських спортсменів на міжнародних змаганнях»; 3. фізкультхвилинки та змагання «Юні олімпійці» у початковій … Продовження

Наша школа у переліку 25 найкращих шкіл Львова
10.09.2014

Газета “Львівська Пошта” дослідила, випускники яких навчальних закладів краще складають ЗНО. Для створення переліку найкращих шкіл Львова було проаналізовано результати ЗНО за 2010-2014 роки з семи предметів: англійської мови, біології, географії, історії України, математики, української мови та літератури, а також … Продовження

СВЯТО ПЕРШОГО ДЗВОНИКА
01.09.2014

Ми – українські школярі! Усе про рідну землю будем знати, Щоб вирости хорошими людьми І Україну нашу прославляти! Такими піднесеними і щирими були слова маленьких першокласників, для яких відбулося цьогорічне Свято першого дзвоника. На першу шкільну лінійку наймолодших українських школяриків … Продовження

Святкове завершення навчального року
01.06.2014

Останній день цього навчального року був переповнений урочистими і водночас зворушливими подіями. Зранку відбулася святкова лінійка, на яку зібралася уся шкільна родина. Як і щороку, учні 10-х класів (Олексюк Володимир, Чопик Тарас, Телюк Катерина, Гладкий Тарас, Савчук Левко, Чиж Олеся) вносили … Продовження