Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Акція “Поділись паскою”
15.04.2017

10 квітня, напередодні Великодніх свят в рамках благодійної акції “Поділись паскою” учні нашої школи вирішили зібрати “святковий кошик” для воїнів АТО. У кошик поклали власноруч виготовлені малюнки, привітання, листи, солодощі та пасочки. Нехай спільні молитви та привітання зігріють серця наших … Продовження

Тренінг “Як посилити потенціал школи для збереження здоров’я учнів”
10.04.2017

У м. Івано-Франківську відбувся тренінг “Як посилити потенціал школи для збереження здоров’я учнів” для представників пілотних шкіл, які беруть участь в українсько-швейцарському проекті ВООЗ “Неінфекційні захворювання: профілактика та зміцнення здоров’я в Україні”. На тренінг були запрошені представники нашої школи: адміністрація, … Продовження

МИ У СОТНІ КРАЩИХ ШКІЛ УКРАЇНИ
04.04.2017

На основі даних, які оприлюднив Український центр оцінювання якості освіти у 2016 році, редакція журналу «Фокус» склала рейтинг 100 кращих шкіл України. Наша школа за результатами ЗНО-2016 увійшла у сотню кращих шкіл України. Як директор, по-справжньому пишаюся своїми випускниками і … Продовження

Тиждень української мови та літератури
14.03.2017

Із 06.03 по 10.03 у школі проходив тиждень української мови та літератури. Було проведено ряд цікавих та пізнавальних заходів. Учні 7-Б класу (вчитель Чабан О.С.) провели вікторину “Джунглі орфографічних помилок”. Ребуси, кросворди, проекти, цікаві цікавинки, яскраві враження – все було. … Продовження

«Як козаки Європою мандрували…»
10.03.2017

6 березня 2017 року в актовій залі ЛССЗШ №2 відбулося театралізоване дійство «Як козаки Європою мандрували…», яке підготували та провели учні 10-А і 10-Б класів разом із вчителями англійської мови Паращак О.І., Пазинюк О.Я. та Петришин М.М., а також студентами … Продовження

Міжнародний День граматики
05.03.2017

4 березня – Міжнародний День граматики. Історія походження свята проста – американська письменниця започаткувала свято у 2008 році тому, що вважала-гарні іменники, дієслова, прикметники, прислівники та інші частини мови заслуговують свого власного свята, коли їх будуть вживати та застосовувати правильно. … Продовження

Екскурсія у музей хвороб людини
20.02.2017

В рамках реалізації проекту “Плекаймо обдарованість” учні 10-х класів разом з вчителем біології Толочко Н.Т. відвідали найстаріший в Україні музей хвороб людини, який заснований при ЛНМУ ім. Д.Галицького. Під час перебування в музеї учні мали можливість через представлені експонати ознайомитись … Продовження