Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Акція “1 вересня без квітів!”
04.09.2017

Під час акції “1 вересня без квітів!” було зібрано 3033 грн 50 коп.! Сьогодні зібрані кошти буде передано до Центру Забезпечення Народної Самооборони Львівщини на потреби наших захисників! Щира подяка учням і батькам нашої школи! Разом МИ сила!

День Знань
02.09.2017

1 ВЕРЕСНЯ – День знань – особливе свято! Яскраве, емоційне, хвилююче для всіх… Цей день символізує завершення літніх канікул та початок нового навчального року, викликає у школярів одночасно і сум, і радість. З одного боку, їм так не хочеться прощатися … Продовження

Наша школа у списку найкращих шкіл Львова!
18.08.2017

На основі даних, які оприлюднив Український центр оцінювання якості освіти у 2017 році, ZAXID.NET уклав рейтинг 25 найкращих шкіл Львова. Наша школа за результатами ЗНО-2017 потрапила у цей список. Пишаюся своїми випускниками і бажаю їм успішного та щасливого життєвого шляху. … Продовження

Пришкільний табір «Lviv Kids»
09.06.2017

У школі з 30 травня по 16 червня діє пришкільний табір «Lviv Kids» для учнів 1-7-х класів. Щодня учні з задоволенням ідуть у мовну школу. Кожен день є тематичним і насичений різноманітними заходами. Діти мають розвивальні заняття з вивчення трьох іноземних … Продовження

Ми стали старшими на один рік…
30.05.2017

26 травня 2017 р. відбулося засідання педагогічної ради школи, на якому були підведені підсумки 2016-2017 навчального року. Рішенням педагогічної ради учні 1-8,10-х класів були переведені у наступний клас. З наказом можна ознайомитись тут.

Участь у міському етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)
27.05.2017

Наприкінці травня наші старшокласники випробували свої можливості у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»). Метою гри «Джура» є виховання юних патріотів України на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, здорового способу життя духовно багатої та фізично розвиненої … Продовження

Останній Дзвоник
26.05.2017

Ось і прийшов той час, на який всі ми так довго чекали… Пролунав Останній Дзвоник! Малечі він сповістив про те, що настала чудова пора – літні канікули. Тож бажаємо гарно відпочити, набратися духовних і фізичних сил перед початком нового етапу … Продовження