Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Участь школи у мікропроекті “Реконструкція віконних блоків”
24.01.2019

ШАНОВНА  ШКІЛЬНА  ГРОМАДО! Сьогодні однією з ключових проблем школи є частково незадовільний стан віконних блоків. Львівська обласна рада оголосила конкурс мікропроектів на 2019р., зокрема пріоритетом конкурсу є школи – реконструкція, капітальний ремонт, енергозбереження, придбання обладнання та інвентаря. Реєстрація мікропроектів на … Продовження

Бренд ліцею. Особистий бренд вчителя
12.01.2019

11 січня 2019р. у ліцеї відбулась педагогічна рада “Бренд ліцею. Особистий бренд вчителя”. Засідання відбувалось в інтерактивній формі. На закріплення отриманих знань шкільна психологічна служба провела тренінг для вчителів ліцею. Світлини засідання можна переглянути тут.

Привітання директора ліцею
07.01.2019

Шановні учні, колеги та батьки! Від щирого серця вітаю вас з  Різдвом Христовим! Бажаю, щоб у кожного в душі був мир і спокій, радість і тепло! Нехай буде багато добрих і бажаних подій, які зроблять наше життя кращим! Любові, уваги … Продовження

ОГОЛОШЕННЯ ДЛЯ ОДИНАДЦЯТИКЛАСНИКІВ!
30.12.2018

ШАНОВНІ ОДИНАДЦЯТИКЛАСНИКИ! Доводимо до вашого відома наступну інформацію, отриману від ЛРЦОЯО. Інформація стосується реєстрації на пробне ЗНО.

Вітаємо з перемогою!!!
29.12.2018

Вітаємо команду учнів нашого ліцею з ПЕРЕМОГОЮ у міських змаганнях “Готуюсь до служби в армії” серед команд учнів закладів освіти м. Львова. Так, тримати, хлопці!

Сумуємо, співчуваємо…
27.12.2018

26 грудня зупинилося серце нашого колеги і улюбленого вчителя фізкультури Василя Олексійовича Заїки. Він був надзвичайно світлою та позитивною людиною, відповідальним працівником, прикладом порядності та делікатності. Щоб його не попросили, завжди відповідав: “Не хвилюйся, все зробимо! Все буде добре!” Нам … Продовження

Тиждень англійської мови у початкових класах
26.12.2018

З 17 по 21 грудня у нашому ліцеї проходив тиждень іноземної мови. Учні 1-4 класів взяли активну участь у проведенні цього тижня, ніхто не залишився осторонь. Діти 1-х та 2-х класів писали Листи до Миколая, а учні 3-4-х класів виготовляли … Продовження