Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Концерт-реквієм до 75 річниці від дня депортації німців з України
23.09.2016

Учні 8-А та 7-В класів 16 вересня 2016р. відвідали концерт-реквієм класичної музики у виконанні колективу “Прахт Ансамбль” з Одеси до 75 річниці від дня депортації німців з України. Концерт відбувався у Будинку органної та камерної музики. Учні слухали твори Баха, Генделя, … Продовження

Ми в сотні найкращих шкіл України!
22.09.2016

Портал для програмістів та стартаперів DOU.UA склав рейтинг українських шкіл за результатами ЗНО-2016. Рейтинг складений за середнім арифметичним від усіх отриманих балів з усіх предметів за результатами тестування серед учнів 9969 навчальних закладів. Згідно цього рейтингу наша школа увійшла в першу сотню кращих … Продовження

Зустріч учнів школи з громадським діячем, активістом Революції Гідності Юрієм Яценко. Відгуки учнів
21.09.2016

20 вересня у ССЗШ№2 відбулась зустріч старшокласників зі спеціальним помічником Міністра закордонних справ України з питань політв`язнів, волонтером, громадським діячем, активістом Революції Гідності Юрієм Яценко. Молодий чоловік, з відкритою, теплою посмішкою і тонким почуттям гумору захопив увагу учнів своєю розповіддю … Продовження

Перший урок
04.09.2016

Цього року перший урок у кожному класі був присвячений 25-й річниці незалежності України. Для учнів 5-11 класів учителі провели урок за темою: «Від проголошення Незалежності до нової України», а у 1-4 класах – “Щоб у серці жила Батьківщина”. Відгуки про … Продовження

Перший дзвоник
02.09.2016

Традиційне, але кожного року особливе свято Першого дзвоника відбулося у нашій школі. Сотні дітей у вишиванках, віночках та з букетами і схвильовані батьки заповнили шкільне подвір’я. На святкову лінійку малюки-першокласники заходили під стежку із вишитих рушників, яку вистелили їм батьки. Традиційно … Продовження

Наша школа – одна з кращих шкіл Львова

На основі даних, які оприлюднив український центр оцінювання знань, редакція газети “Високий замок” склала рейтинг міських шкіл, гімназій та ліцеїв, учні яких набрали найвищий бал з української мови, математики та англійської мови. Наша школа увійшла в першу десятку за результатами ЗНО … Продовження

Вітання директора школи девятикласникам
09.06.2016

Дорогі дев’ятикласники! Сердечно вітаю вас зі святом – врученням свідоцтв про базову загальну середню освіту. Ось і настав цей день. День святковий, радісний, незвичний. Для когось – день прощання зі школою, щирими друзями, добрими наставниками. Впевнено прямуйте по шляху, який … Продовження