Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Благодійна акція шкільного колективу «Миколай про тебе не забуде!»
10.12.2014

Щорічна благодійна акції «Миколай про тебе не забуде» була організована, щоб спільними зусиллями підтримати українських військових та дітей зі східних областей України. Учні, батьки та вчителі протягом тижня збирали теплі речі, продукти харчування, а також невеличкі приємні подарунки, щоб нагадати … Продовження

ОГОЛОШЕННЯ ПРО ЗИМОВІ КАНІКУЛИ
09.12.2014

Шановні батьки та учні! Розпочалися зимові канікули, які триватимуть до 12 січня 2015 р. Щоб з користю провести час, розвивати таланти, навчитися чогось нового, позашкільні навчальні заклади Франківського району пропонують школярам відвідувати заняття, майстер-класи, лекції та гуртки. Детальніші розклади та плани … Продовження

Знаємо, пам’ятаємо, шануємо!
08.12.2014

Кожен з нас не раз чув і добре розуміє, що той, хто не знає свого минулого, не достойний майбутнього. Вивчаючи історію, починаємо усвідомлювати, чому зараз живемо саме так, спостерігаючи за подіями сьогодення, зможемо зрозуміти, що робити далі. Наприкінці семестру у … Продовження

Тиждень права і соціально-психологічного супроводу
07.12.2014

В рамках тижня права та соціально-психологічного супроводу наприкінці семестру були організовані такі заходи: – 27 листопада – перегляд документального фільму про права дітей «Пощо маловірна?!» в рамках  проекту «Документальні фільми Docudays UA як інструмент медіа просвіти молоді».  Крім того, відбулася зустріч із фахівцем … Продовження

Спортивна перемога
03.12.2014

Шановна Лідіє Ярославівно, педагоги ЛССЗШ №2! Вітаємо флорбольну команду вашої школи з перемогою у другому турі Чемпіонату України з флорболу, який відбувся 22-23 листопада 2014 р. у м.Тернополі. Дякуємо за сприяння у тренувальному процесі дітей! Голова Львівської Обласної Федерації Флорболу … Продовження

ПОДЯКА БАТЬКАМ
18.11.2014

ШАНОВНІ БАТЬКИ! Щиро дякуємо Вам за вагомий внесок у зміцнення матеріально-технічної бази школи на 2014-2015 н.р., зокрема: придбання люмінісцентних світильників, телевізорів, пристроїв Wi-Fi, музичного центру, комп’ютерної техніки (системний блок, монітор, принтер), класних  дошок, меблів для  кабінету  англійської  мови, поповнення бібліотечного … Продовження

День української писемності та мови
13.11.2014

Щорічно на початку листопада школярі різного віку готуються до святкування Дня української писемності та мови, щоб продемонструвати свої знання, зрозуміти помилки і продовжувати вдосконалювати вміння правильно писати та розмовляти рідною мовою. Протягом минулого тижня у школі відбувалися заходи, присвячені Дню … Продовження