Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Участь у міському етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)
27.05.2017

Наприкінці травня наші старшокласники випробували свої можливості у Всеукраїнській дитячо-юнацькій військово-патріотичній грі «Сокіл» («Джура»). Метою гри «Джура» є виховання юних патріотів України на засадах національної гідності, високої самосвідомості та активної громадянської позиції, здорового способу життя духовно багатої та фізично розвиненої … Продовження

Останній Дзвоник
26.05.2017

Ось і прийшов той час, на який всі ми так довго чекали… Пролунав Останній Дзвоник! Малечі він сповістив про те, що настала чудова пора – літні канікули. Тож бажаємо гарно відпочити, набратися духовних і фізичних сил перед початком нового етапу … Продовження

Екскурсія у Звенигород і Свіржський замок
20.05.2017

Учні 6—А,Б,В класів відвідали містечко Звенигорд та замок у селі Свірж, де ознайомились з історією рідного краю та побачили найстаріше поселення на теренах нашої області. Особливо вразили археологічні знахідки в Звенигороді та оборонні міри замку Свірж. Ми гарно відпочили та … Продовження

Оголошення про пришкільний табір “Lviv Kids”
16.05.2017

Шановні батьки! Запрошуємо дітей 1-7 класів взяти участь у мовній школі, яка триватиме з 30 травня до 16 червня! Англійська, німецька, польська мови, зустріч з волонтерами Америки та Британії, активний відпочинок! Набір триватиме до 22 травня включно! Поспішайте, вільних місць … Продовження

Гордість школи
07.05.2017

Завершується навчальний рік. У шкільному житті багато цікавих подій, важких випробувань, змагань та конкурсів. Тож можемо потихеньку підводити підсумки, тішитись з перемог та аналізувати поразки. Цього року за рейтингами наша школа увійшла у сотню кращих шкіл України за результатами ЗНО, … Продовження

Тиждень природничих наук
30.04.2017

Відповідно до річного плану роботи школи, з метою формування біологічної та географічної грамотності,  дбайливого ставлення до охорони навколишнього середовища, привернення уваги до проблем екологічного мислення, поглиблення знань з природничих наук з 24.04.17. по 28.04.17р. у нашій школі пройшов тиждень наук … Продовження

Інтерактивна презентація восьмикласників для десятикласників
27.04.2017

Готувати презентації з англійської мови учням завжди цікаво. А підготувати їх у інтерактивному форматі – задоволення і для вчителя, і для однокласників. Такий свого роду «челендж» провели учні 8-Б та 8-В класів під час узагальнення матеріалу теми «Моя улюблена знаменитість» … Продовження