Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Чарівні куточки України
02.06.2015

1 червня у День захисту дітей учні 5-Б та 8-В класів із класними керіниками Шувар В.В. та Панько Г.П. здійснили захоплюючу подорож до Кам’янки. Ми побачили унікальне Мертве озеро та дізналися про історію його виникнення, захопливо спостерігали за чарівним водоспадом … Продовження

МІЖНАРОДНИЙ МЕДІАФОРУМ
31.05.2015

26-30 травня у Львові відбулася міжнародна зустріч журналістів, видавців, експертів, які стали учасниками Медіафоруму. На цю важливу подію у галузі журналістики були запрошені також учасники проекту “Справа. Вголос”, серед яких учениці нашої школи: Меренюк Соломія, Гуцалюк Дарія та Антоник Ярина. … Продовження

СВЯТО ОСТАННЬОГО ДЗВОНИКА
30.05.2015

29 травня 2015 р. відбулася важлива подія шкільного життя – Свято останнього дзвоника. Підсумовуючи роботу шкільного колективу впродовж року, ми готуємося до наступного, а для наших випускників це було останнє шкільне родинне свято. Ведучими Свята останнього дзвоника були учні 10-Б … Продовження

Подяка за допомогу українському війську
29.05.2015

Нещодавно шкільний колектив завершив підготовку ниток для створення маскувальних сіток українським військовим. Впродовж року ми старалися робити все, що у наших силах, щоб підтримати наших захисників: долучалися до благодійних акцій, проводили зібр макулатури, готували тканину і нитки, писали листи, малювали … Продовження

Творча майстерня у початковій школі: декорування вазочки

В останній тиждень навчального року учасники учнівського самоврядування із художньої комісії “Art Club” організували творчу майстерню для учнів початкової школи (1-В, 2-Б, 2-Г, 3-А, 3-Б класи). Матеріал для декорування вазочки знайдеться вдома у кожного – гудзики, стрічки, нитки, намистинки. Головне … Продовження

Екскурсія у “Таємну аптеку”
28.05.2015

26 травня учні 6-Б класу, а 27 травня учні 6-В класу побували на екскурсії у першому інтерактивному музеї міста «Таємній аптеці».Загадкова атмосфера аптеки у підземеллі та безліч цікавих та повчальних історій перетворила проведений тут час на незабутню пригоду. Історію «Таємної … Продовження

Короткометражні фільми-інтерпретації поетичних творів Івана Франка
27.05.2015

Вже відомі результати літературного конкурсу «Побачити та почути Франка». Роботи у номінації «Відео-інтерпретація поетичних творів Каменяра» представляли учні 10-х класів під керівництвом вчителя української мови та літератури Панько Галини Павлівни. ІІ місце на конкурсі отримав короткометражний фільм «Каменярі», над створенням … Продовження