Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Фестиваль українських традицій та історії
24.10.2014

13 жовтня, перед святом Покрови, у школі розпочався ФЕСТИВАЛЬ УКРАЇНСЬКИХ ТРАДИЦІЙ ТА ІСТОРІЇ, ПРИСВЯЧЕНИЙ ДНЮ УПА, УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА ТА ЛЕГІОНУ СІЧОВИХ СТРІЛЬЦІВ. Про українських героїв учні згадували не лише на уроках історії, але й на виховних годинах із класними керівниками. … Продовження

Поїздка у Звенигород та Свіржський замок
20.10.2014

Учні 7-А та 5-А класів з класними керівниками Ткаченко Т.М. та Пукою Н.В. продовжують подорожувати по рідному краю. Ми побували в Звенигороді, відвідали місцевий історичний музей, а також побачили таємничий Свіржський замок, величний пам’ятник архітектури. Екскурсія була цікава і захоплююча. … Продовження

Вітаємо партнерів
19.10.2014

Наша школа впродовж семи років є школою-партнером з IV загальноосвітнім ліцеєм ім. Гетьмана Станіслава Жовкевського з м. Седльце Республіки Польщі. Разом ми реалізовуємо проекти обміну молоддю та учителями, культурно-освітні проекти, які зближують школи, міста та країни. З 8 по 13 … Продовження

Поїздка у Страдецький печерний монастир ХІІІ ст. та Розточчя
18.10.2014

18 жовтня 2014 р. учні 6-Б та 6-В класів з класними керівниками Каньдьою О.М. та Телюк Г.В. здійснили поїздку у Страдецький печерний монастир ХІІІ ст. та у природний заповідник “Розточчя”. Спочатку ми приїхали у заповідник. Тут ми відвідали музей природи. … Продовження

9 жовтня – Всесвітній день пошти
15.10.2014

Пошта, листи у конвертах, марки – ці слова є дуже знайомими для нас, але останнім часом почали втрачати своє значення. Натомість ми вживаємо такі слова, як «е-mail», електронний лист. Тож ми вирішили нагадати учням нашої школи, як виглядає справжнє листування … Продовження

Маленька історія успіху
14.10.2014

Мене звуть Стефанія Собчик. Навчаюся у 4-А класі. Дуже люблю розгадувати дитячі кросворди та головоломки. Із веселим супержурнальчиком «Кенгуру» я познайомилася давно. З нетерпінням щомісяця чекаю наступного номера. Влітку вирішила взяти участь у конкурсі «Стань зіркою журналу», а першого вересня … Продовження

Перший майстер-клас від учасників «Art Club»
13.10.2014

10 жовтня учасники «Арт-клубу» провели майстер-клас для учнів початкової школи. Старшокласники вирішили навчити молодших школярів виготовляти браслетики зі стрічок. Обрали, звичайно ж, сині і жовті національні кольори. Проводили майстер-клас Милянич Марта (9-В), Герагозова Валентина (6-А), Фігура Діана (6-А), Заяць Остап … Продовження