Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Фестиваль туризму
29.04.2016

27 квітня учні 8-х класів брали участь у “Фестивалі туризму” серед шкіл Франківського району. Були проведені змагання з велосипедного і пішого туризму та спортивного орієнтування. Команда нашої школи зайняла ІІІ місце. Вітаємо призерів! Керівник команди вчитель географії Грица О.І.

Свято “Прощання з Букварем”
28.04.2016

27 квітня у 1-В класі відбулося свято “Прощання з Букварем”, дуже веселе і водночас трішки сумне, як і кожне прощання. Першокласники, батьки і гості отримала море позитивних емоцій. свято було наповнене віршами, піснями, танцями і жартами.   Мама учня 1-в … Продовження

Профорієнтація учнів старших класів
27.04.2016

21 квітня учні 10-х класів побували на “Дні відкритих дверей у Львівському інституті менеджменту”, який знаходиться по вул. Ліська,16. Учні мали можливість познайомитись та поспілкуватись з викладачами та студентами інституту, переглянути презентації інноваційних спеціальностей та спеціалізацій, які вивчаються в інституті, … Продовження

Подорож до Кам’янець-Подільського
26.04.2016

8-9 квітня учні 9-А , 9-Б та 10А, Б класів здійснили цікаву подорож до Камянець-Подільського. Насамперед  побували у «Кришталевих печерах».  510 м шляху туди і назад видалися  не легкими…. Просуваючись  вузькими та низькими тунелями, можна було наштовхнутись на  летючих  мишок, … Продовження

День англійської мови
25.04.2016

23 квітня 2016 року відзначаємо День англійської мови. Учні 7-В класу виготовили постери з нагоди свята. What is English for me? та Why English? – основні гасла та мета проекту.

Свято Букваря та екскурсія першокласників
24.04.2016

«Буквар» – найперша в школі книга, яку знає кожен школяр, адже вона прокладає доріжку до усіх книжок. 22 квітня в учнів 1-А класу відбулося чудове свято «Прощавай, Букварику!», яке підготували та провели класний керівник Бундз Лариса Миколаївна та вчитель мистецтва … Продовження

Літературна кав’ярня: ЕВОЛЮЦІЯ ЛІТЕРАТУРИ
23.04.2016

19 квітня відбулася довгоочікувана і дуже приємна творча зустріч у нашій «Літературній кав’ярні». Відвідувачі вже знають, що у ній завжди знайдеться щось особливе для кожного, адже ми говоримо про літературу, захоплюючі сюжети та героїв, у поєднанні з іншими видами мистецтва. … Продовження