Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Герої не вмирають!
20.02.2015

20 лютого український народ вшановує пам’ять про тих, хто віддав свої життя за національну ідею і вірив, що Україна в майбутньому буде соборною, процвітаючою, сильною державою. У День пам’яті Героїв Небесної Сотні у школі відбулася лінійка, яку проводили ведучі: Швець … Продовження

Подаруй любов солдату
17.02.2015

Перед Днем Святого Валентина учні школи готувалися до міської акції «Подаруй любов солдату». Школярі різного віку створили багато валентинок та листівок зі щирими словами підтримки для українських військових. Крім того, учасники художньої комісії учнівського самоврядування «Art Club» долучилися до спільного виготовлення … Продовження

Благодійний збір макулатури
16.02.2015

Нещодавно весь шкільний колектив долучився до акції по збору макулатури для потреб військових, яку організували учасники Волонтерського студентського полку Львівського національного університету імені Івана Франка. Учні, батьки та вчителі спільними зусиллями змогли зібрати майже одну тонну макулатури (990 кг.), за … Продовження

Урок інформатики у музеї
10.02.2015

Останнім часом у Львові стає популярною музейна педагогіка. Багато шкіл вводять таку інноваційну форму проведення уроків у свій навчально-виховний процес. Наша школа також має практику модельних уроків. 5 лютого 2015 р. у 6-В класі відбувся урок інформатики у художньо-меморіальному музеї … Продовження

Комплекс заходів з безпеки життєдіяльності у надзвичайних ситуаціях
07.02.2015

Впродовж останніх днів у школі відбулися заходи з організації та забезпечення збереження життя та здоров’я усіх учасників навчально-виховного процесу у надзвичайних ситуаціях. 5 лютого співробітниками Державної служби із надзвичайних ситуацій для учнів 8-11-х класів було проведено лекцію про правила поведінки … Продовження

Різдвяна вистава для молодших школярів
01.02.2015

У п’ятницю, 30 січня, учні 9-А класу виступили з Різдвяним вертепом перед учнями початкової школи. І глядачі, і актори залишились задоволеними дійством, яке відбулось на сцені. Впродовж тижня дев’ятикласники проводили репетиції. Ось які враження залишились у них:  “Підготовка була інтенсивною. … Продовження

День пам’яті Героїв Крут – захисників українського народу
31.01.2015

Щорічно 29 січня український народ вшановує пам’ять про відважних молодих вояків, які загинули у бою під Крутами у 1918 році. Ця подія, без сумніву, має дуже важливе значення у нашій історії і для нашого майбутнього.          У День пам’яті відбулася загальношкільна радіо-лінійка, … Продовження