Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Святкове завершення навчального року
01.06.2014

Останній день цього навчального року був переповнений урочистими і водночас зворушливими подіями. Зранку відбулася святкова лінійка, на яку зібралася уся шкільна родина. Як і щороку, учні 10-х класів (Олексюк Володимир, Чопик Тарас, Телюк Катерина, Гладкий Тарас, Савчук Левко, Чиж Олеся) вносили … Продовження

Солодке царство “Світоча”
27.05.2014

26 травня учні 5-В та 5-Б класів побували на кондитерській фабриці «Світоч». Учні з нетерпінням чекали на цю екскурсію і не розчарувались. Яких тільки відомих смаколиків ми не куштували! Ми бачили як виготовляють на виробничих лініях смачні цукерки «Зоряне сяйво», … Продовження

Спортивне свято “Веселий спортзал”
24.05.2014

23 травня 2014 р. у школі відбулося захоплююче спортивне свято, в якому взяли участь команди учнів 4-А, 3-А та 3-Б класів. Команди не лише змагалися на швидкість у різноманітних естафетах, а й були учасниками спортивної вікторини. За грою слідкувало наше … Продовження

СВЯТО БУКВАРИКА
23.05.2014

Цікаво пройшло свято Букварика у 1-Б класі. Всі діти, як і деякі дорослі, люблять пригоди та казки. Ось і з нашим Буквариком сталася пригода – розгубилися букви… Але дружні звірята, пташки та комашки, ролі яких виконували учні нашого класу, знайшли … Продовження

Міський фестиваль шкільних Євроклубів
20.05.2014

19 травня 2014 р. у ССЗШ №75 ім.Лесі Українки відбувся Міський фестиваль шкільних Євроклубів у рамках святкування Днів Європи в Україні. Команда учнів нашої школи: Жезло Наталія, Швець Стефанія, Швець Марія, Супріган Анна, Баранська Олена, Снігур Олена, Загайкевич Марта достойно … Продовження

Творча майстерня “Листівка для матусі”
19.05.2014

У другу неділю травня усі святкували чудове свято – День матері. З нагоди такого свята учні 10-Б класу завітали у початкову школу до наймолодших школярів. Ми розповіли дітям багато цікавого про це свято та допомогли їм створити вітальні листівки для … Продовження

Візит до Крехова
18.05.2014

17 травня наш 3-А клас разом із класним керівником Шаргут Г.В. та батьками вирушив до Крехова. Перш за все ми вирушили до монастиря, відвідали церкву, де монах провів нам цікаву екскурсію. Він розказав про створення церкви, чудотворні ікони та про … Продовження