Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Допомога українським військовим
22.04.2015

Кредо учнівського самоврядування: «Думати глобально-діяти локально!» Впродовж останніх місяців ми зрозуміли одну дуже важливу річ – будь-яка допомога українській армії є доречною. Нема великої чи незначної допомоги. Є спільна мета і бажання працювати для її здійснення! Шкільний колектив спільними зусиллями … Продовження

Інтегрована шкільна олімпіада
21.04.2015

Розвиток обдарованості учнів залежить не лише від професійного рівня педагогів, але й від використання креативних методів навчання. Тому у педагогічній практиці варто використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної та лідерської обдарованості. Прикладом впровадження таких технологій в … Продовження

ЄДИНИЙ ДЕНЬ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
17.04.2015

Сьогодні у школі відбувся День цивільного захисту. Основна мета заходів цього дня – навчитися грамотно і чітко діяти, щоб захистити своє здоров’я і життя у надзвичайних ситуаціях. Розпочався День цивільного захисту із проведення загальношкільної лінійки. Із привітаннями до шкільного колективу … Продовження

Вітання з Великоднем
12.04.2015

Шановні батьки! Дорогі вчителі та учні! Щиро вітаю Вас з Воскресінням Христовим! Бажаю Вам щастя і радості, віри і благополуччя! Нехай чудесне свято Великодня принесе любов та світло у Ваші родини, щирість та добро у взаємини! Нехай Боже благословення буде … Продовження

ПІДГОТОВКА ДО ВЕЛИКОДНІХ СВЯТ
11.04.2015

Перед Великоднем шкільний колектив брав участь у різноманітних заходах, щоб спільними зусиллями якнайкраще підготуватися до святкування радісного свята Христового Воскресіння. У теплі весняні дні учні, вчителі та батьки прибрали шкільну територію, а також посадили квіти. Не можемо уявити Великодня без … Продовження

Книга відгуків «Літературної кав’ярні»
05.04.2015

На початку зустрічі у «Літературній кав’ярні» ми попросили наших відвідувачів записати у книзі відгуків свої враження, а також назвати причини любити Україну. «Літературна кав’ярня – місце, де завжди можна знайти для себе щось неординарне, поринути у теплу атмосферу дружнього спілкування. … Продовження

Літературна кав’ярня в українському стилі
03.04.2015

Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,– оці степи, це небо, ці ліси, усе так гарно, чисто, незрадливо, усе як є – дорога, явори, усе моє, все зветься – Україна. Така краса, висока і нетлінна, … Продовження