Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Тиждень початкової школи
19.11.2017

Тиждень з 13 листопада по 17 листопада у школі був тижнем початкової школи. Кожен день мав певну тематику: • Понеділок – день книги • Вівторок – день математики • Середа – день любителів природи • Четвер – день ввічливості • … Продовження

Шахматний турнір
17.11.2017

16 листопада на базі ССЗШ N46 ім. Чорновола відбувся шахматний турнір. Учасники команди ССЗШ N2 посіли III місце. Щиро вітаємо з перемогою: Бистрого Павла 5-Г кл., Литвина Юрія 11-Б кл., Хомицьку Катерину 2-А кл.

Інтелектуальний конкурс з інформатики “Бобер”
14.11.2017

З 12 по 14 листопада у школі проходив інтелектуальний конкурс з інформатики “Бобер”. Близько 120 учнів 2-11 класів брали участь у конкурсі. Вчителям інформатики вдалося залучити таку кількість учнів завдяки новому обладнаному комп’ютерному класу та модернізованих інших. Учні, які брали … Продовження

Олімпіада з математики
12.11.2017

11 листопада відбувся II етап Всеукраїнської учнівської Олімпіади з математики. Для участі в олімпіаді в нашу школу прибуло 88 учасників з навчальних закладів Франківського району. Для школярів були створені комфортні умови та спокійна доброзичлива атмосфера. Найактивнішими учасниками були учні 6-х … Продовження

День української писемності та мови “Від Нестора Літописця до Петра Яцика”
11.11.2017

З 06 по 10 листопада у школі роходили заходи, присвячені Дню української писемності та мови. Протягом тижня учні готували колективні творчі роботи, плакати, брали участь у конкурсах, вікторинах, годинах спілкування, літературних святах, дізнались про історію виникнення цього державного свята та … Продовження

Свято “Книги – морська глибина”
10.11.2017

9 листопада у 9-В класі (уч. Панько Г.П.) відбулося свято “Книги – морська глибина”. Учні гортали умовні сторінки. Дізналися більше про історії запровадження Дня писемності і мови, про Нестора Літописця, ”Повість минулих літ” , розповідали про найдавніші книги, створення письма, … Продовження

Зустріч з письменницею та композитором

10 листопада відбуляся зустріч старшокласників із письменницею Марією Якубовською (у доробку автора більше 70 книг різних жанрів) та композитором і виконавцем пісенних творів Ольгою Яблонською-Шкрабач. Учні мали змогу поринути у світ поезії та музики, почути твори Лесі Українки, Ліни Костенко, … Продовження