Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

День Матері і Перше Причастя
13.05.2015

“Як під сонцем квітам, так з матір’ю дітям!“ 10 травня ми відзначали День Матері. В цей день учні 7-А класу з батьками та класним керівником Ткаченко Т.М. були присутні на Службі Божій у церкві Вознесіння Господнього. У 2015 році ми … Продовження

Тиждень права: вивчаємо права, дотримуємося обов’язків!
12.05.2015

Протягом 5-8 травня 2015 р. у школі проходив Тиждень права, присвячений попередженню дитячоїбездоглядності. Виховні години на цю тематику проводили класні керівники. Фахівці із соціальної роботи ЛМЦСССДМ Франківського району (Липак Г.І., Мазурака О.В., Фургало Х.Т., Шурпета Ю.В., Муравський Ю.Г.,) проводили тренінги для учнів різних … Продовження

Свято для любих матусь
11.05.2015

Я часто ночами пригадую знов Дитинства сполохану казку. Спасибі Вам, мамо, за вічну любов І щедру незміряну ласку. (слова пісні «Спасибі вам, мамо!») 7 травня 2015 р. учні 3-Б класу разом із класним керівником Каплиш М.В. зібралися в актовій залі школи, щоб … Продовження

Звіт директора перед громадськістю і родинне свято
10.05.2015

8 травня відбулася важлива шкільна подія – звіт директора школи перед громадськістю. Учні, вчителі і батьки зібралися разом, щоб більше дізнатися про роботу школи впродовж навчального року та підсумувати досягнення. Кожен з присутніх міг переконатися, наскільки важливою є наша єдина … Продовження

Порція натхнення або Учнівські конкурсні роботи
07.05.2015

Участь у конкурсі – це не лише можливість розвивати свій талант, а й чудова нагода поділитися своєю творчістю і подарувати натхнення іншим. Нещодавно відбувся конкурс дитячих творчих робіт «Голуб миру», на який подали свої плакати учні 2-Б класу (класний керівником Кулик … Продовження

Форум Шкільних Євроклубів
05.05.2015

5 травня 2015 р. відбувся черговий Форум Шкільних Євроклубів в рамках святкування Днів Європи в Україні. Цього року нашу школу достойно  представили учні 6-Б класу – Ратушняк Дарія, Муляк Аліна  та Міщанчук Лілія, а також керівник шкільного клубу «Європростір» – вчитель … Продовження

«Фантастична шестірка» на інтелектуальному турнірі
25.04.2015

Цього року на міському інтелектуальному турнірі «Що? Де? Коли?» зібралися команди учнів 5-х класів. Наші п’ятикласники також стали учасниками конкурсу. До команди «Фантастична шестірка» увійшли учні 5-Б класу (класний керівник – Шувар В.В.): Коваленко Денис, Климента Марія, Капінус Владислав, Мусянович Юлія, Колодій … Продовження