Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

День цивільного захисту
19.04.2018

Щоб навчити школярів діяти зібрано та рішуче, не розгубитися у випадку виникнення надзвичайних ситуацій, 17 квітня у школі відбувся  День цивільного захисту. Учні та педагогічний колектив школи удосконалили свої теоретичні знання і практичні навички щодо дій в умовах екстремальних ситуацій, … Продовження

Вітання нашим спортсменам
09.04.2018

Вітаємо наших гандболістів: Сеха Арсена (10-Б), Волошина Дениса (11-Б), Кадігру Володимира (11-Б), Ендзевича Дениса (11-А), Допка Ігоря (11-А), Миськіва Святослава (11-А), Січку Артура (11-Б), які вибороли друге місце в першості області по гандболу серед школярів 5 квітня 2018 р. Молодці! … Продовження

Давайте робити більше добрих справ разом!!!
03.04.2018

Сьогодні ми доправили у Центр забезпечення військових усі принесені учнями, батьками та вчителями продукти, воду та листи. Ще раз дякуємо всім за участь в акції “Великодній кошик для воїнів АТО”. Також велику подяку отримали від волонтерки “Народної Самооборони” Ірини Яремко. … Продовження

Акція “Великодній кошик для воїнів АТО”
02.04.2018

Аби свято Світлого Христового воскресіння відчули і бійці в зоні АТО, протягом тижня в закладі проходила благодійна акція “Великодній кошик для воїнів АТО”. Тут і пасочки, кава, чай, солодощі, а також листи для воїнів. Щиро дякую учням, батькам та вчителям, … Продовження

Адреси територій, закріплених за школою
01.04.2018

Виконком міської ради затвердив території обслуговування для львівських шкіл. Згідно з ухвалою, до перших класів у школах будуть приймати першочергово дітей з територій, які закріплені за закладами середньої освіти. Пропонуємо переглянути список адрес територій, закріплених за нашим навчальним закладом: Детальніше … Продовження

Всеукраїнський тиждень дитячого читання
28.03.2018

Всеукраїнський тиждень дитячого читання «Ми читаємо завзято, а читання нам – це свято» розпочався 25 березня 2018 року. Ці дні – нагода популяризації серед дітей читання, книги і бібліотеки, як скарбниці знань. У шкільній бібліотеці було оформлено інформаційний стенд «Бібліотечна … Продовження

ВІТАННЯ З ПЕРЕМОГОЮ!
24.03.2018

Адміністрація та увесь колектив школи вітають учня 11-Б класу Телюка Артема з перемогою у IV етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформаційних технологій. Щиро радіємо за Артема та бажаємо нових успіхів, натхнення та подальших перемог.