Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Освітньо-просвітницький проект “Маленький Принц. Львів, що любить тварин”
02.01.2017

У Львові в листопаді – грудні 2016 р. було проведено апробацію пілотного освітньо-просвітницького проекту “Маленький Принц. Львів, шо любить тварин”. На виконання наказу УО ДГП ЛМР №411р від 13.10.2016р. про впровадження проекту впродовж двох днів на базі ССЗШ №15 навчально-методичним … Продовження

Різдвяні вечорниці
29.12.2016

Традиційно напередодні зимових свят у школі проводяться вечорниці. Цьогоріч ми поринули у казку «Різдвяна ніч». “Різдвяна ніч” – і ми знову дорослі діти, з вірою у диво і гармонію. Оксана чекатиме черевички від цариці, а Вакула спіймає чорта за хвоста, … Продовження

Конкурс “Успішний педагог”
28.12.2016

27 грудня 2016р. відбулося нагородження переможців програми “Успішний педагог”, яку реалізує ЛМР. Серед них є наші вчителі: Панько Галина Павлівна (вчитель української мови) та Толочко Наталія Тадеївна (вчитель біології та хімії). Вітаємо з перемогою наших педагогів! Вони справді “кращі з … Продовження

Участь школи у мікропроекті
27.12.2016

ШАНОВНА  ШКІЛЬНА  ГРОМАДО! Сьогодні однією з ключових та найгостріших проблем школи є частково незадовільний стан віконних блоків. Львівська обласна рада оголосила конкурс мікропроектів на 2017р., зокрема пріоритетом конкурсу є освітня галузь (середні та позашкільні навчальні заклади) – реконструкція, капітальний ремонт, … Продовження

2016 рік – рік англійської мови. Всеукраїнський тиждень англійської мови.
21.12.2016

З метою підвищення мотивації серед учнів до вивчення англійської мови 12 грудня 2016 року в школі розпочався Всеукраїнський тиждень англійської мови. В рамках тижня відбудулися різноманітні заходи, які виховують повагу до традицій та культури країни, мову якої вивчають. Вчителі англійської … Продовження

Тиждень права
11.12.2016

Минулого тижня у нашій школі проходив Тиждень права. Було проведено багато цікавих заходів. Бібліотекар школи Климента Г.М. оформила книжкову виставку, присвячену правовій тематиці. Учні 10-А класу з вчителем права Пукою Н.В. брали участь у круглому столі “Знай свої права”, на … Продовження

Програма обміну майбутніх лідерів (FLEX)
07.12.2016

Програма обміну майбутніх лідерів (FLEX) – це програма для учнів загальноосвітніх шкіл двадцяти країн, яка фінансується урядом Сполучених Штатів. FLEX надає школярам стипендії, які дають їм змогу поїхати до Сполучених Штатів, навчатися в американській школі протягом одного академічного року і … Продовження