Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Урок історії
01.02.2018

У нашій школі відкрилась фото-виставка “Мій тато-герой”, присвячена воїнам АТО. Учні 8-Б класу разом з вчителем історії Пукою Н. В. провели урок історії на тему:“Боротьба за незалежність України – від минулого до сьогодення”. Учні ознайомились з історичними документами та фото-документами … Продовження

ШАНОВНІ ОДИНАДЦЯТИКЛАСНИКИ!
27.01.2018

Збігає термін реєстрації на ПРОБНЕ ЗНО! Львівський регіональний центр оцінювання якості освіти повідомляє, що 31 січня 2018р. останній день реєстрації на участь у пробному зовнішньому незалежному оцінюванні 2018. Особи, які цього року вперше братимуть участь у зовнішньому незалежному оцінюванні, матимуть … Продовження

Патріотичний урок з правознавства
26.01.2018

26 січня у 9-В класі відбувся урок-диспут з правознавства на тему: “Законодавчі основи Злуки УНР і ЗУНР у 1919 році”. Вчитель Лозинський Р.І. організував дискусію між учнями з приводу історичного і юридичного значення Злуки УНР і ЗУНР.

КАНІКУЛИ З КОРИСТЮ
25.01.2018

У Львові на канікулах в Класичній гімназії відбувся Winter English Camp. Це навчальна програма, яка дозволяє всього за декілька днів подолати мовний бар’єр та вивчити «живу» англійську. У цьому дітям допомагають кваліфіковані вчителі-носії мови. У програмі брали участь і наші … Продовження

Лекція з громадянської освіти
23.01.2018

22 січня волонтер ГО «ВМГО «Студентське братство» Віталій Іванов провів лекцію з громадянської освіти для наших десятикласників. Захід відбувся у межах проекту «Через власний приклад» в рамках «Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», яка впроваджується організацією Pact в Україні.

Інтерактивна виховна година до Дня соборності України
22.01.2018

22 січня в 11-Б класі був проведений «Урок мужності: Соборна Україна – одна на всіх!». Учні цитували висловлювання відомих українських істориків, політичних діячів та журналістів сьогодення щодо бачення цього дня в сучасній історії України, а також аналізували точки зору однокласників … Продовження

Педагогічна дискусія
16.01.2018

Сьогодні у школі відбулась педагогічна рада. Педагоги говорили про: “Реформування національної освіти: зміни в системі оцінювання в контексті Нової української школи”. Педрада проходила у формі дискусії. Було почуто багато думок та обговорені цікаві ідеї. Більше світлин можна побачити на сторінці … Продовження