Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

ВІТАЄМО З ПЕРЕМОГОЮ У КІБЕРШАХАХ
30.12.2020

19.12.2020 року у Львові відбувся перший онлайн турнір з Кібершахів. Вітаємо наших учнів, які брали активну участь у турнірі в категорії D для початківців та здобули перемогу по Франківському району! Це Олександр Федченко, Роман Волинець, Захар Федак, під керівництвом тренера … Продовження

Міський проєкт “Львів – місто щасливих дітей”
29.12.2020

Протягом останніх років у нашому ліцеї відбулося багато позитивних змін. У нас вчаться розумні діти, працюють результативні вчителі, ліцей покращує свою матеріальну базу. Наші батьки нас підтримують і допопомагають. Ліцей №2 – це дійсно місце яскравих змін.

Christmas QR-kode Quest
24.12.2020

Цього тижня учні 8-х класів та вчителі (Баб’як М.П., Герега О.І. та ПаращакО.І.) провели новорічно-різдвяний квест. Наші учні із захопленням та азартом шукали та сканували QR kodes, робили веселі та незвичні фото однокласників зі ⛄, або в кабінеті завуча, з … Продовження

Проєкт “Підтримка antyCovid-19 заходів у чотирьох областях України”
23.12.2020

Мальтійська служба провела навчання вчителів в рамках проєкту “Підтримка antyCovid-19 заходів у чотирьох областях України”. Дякуємо організаторам за цікаве і корисне навчання!!!

Благодійна акція до Дня Святого Миколая
21.12.2020

Висловлюємо щиру подяку громаді ліцею (батькам, учням, вчителям) за те, що долучилися до благодійної акції збору подарунків захисникам України до Дня святого Миколая. Усі пакунки вже успішно відправлені на фронт нашим захисникам. Слава Україні! Героям слава!

Свято Миколая у ліцеї
18.12.2020

У ліцеї 2 ЛМР склалася добра традиція. Кожного року до наймолодших учнів приходить Святий Миколай. Цьогоріч у наш ліцей також завітав цей чудотворець, якого нетерпляче чекала малеча. Учням 1-4 класів Святий Миколай побажав, щоб вони завжди були слухняні, поважали батьків … Продовження

ЩОРІЧНА ВСЕУКРАЇНСЬКА АКЦІЯ “16 ДНІВ ПРОТИ НАСИЛЬСТВА”.
15.12.2020

Наш ліцей взяв участь у щорічній всеукраїнській акції “16 днів проти насильства”. Вітаємо переможців: 9-А клас – Дмитрук Квітана, 10-Б клас – Трач Мар’яна, Рожко Ярина, Допко Анна, Дзікевич Настя, 6-В клас – Михальська Божена.