Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Програма обміну майбутніх лідерів (FLEX)
07.12.2016

Програма обміну майбутніх лідерів (FLEX) – це програма для учнів загальноосвітніх шкіл двадцяти країн, яка фінансується урядом Сполучених Штатів. FLEX надає школярам стипендії, які дають їм змогу поїхати до Сполучених Штатів, навчатися в американській школі протягом одного академічного року і … Продовження

Фотосесія в театрі

06 грудня учні 10-А класу: Миськів С., Шувар С., Кіндрат А., Максимчук Н., Макогін C., Фітьо Т. та Ватагович С. (10- Б клас) взяли участь у творчому проекті «Фотосесія в театрі». Кожен із учасників був переодягнутий у театральний костюм. Десятикласники … Продовження

Відзначаємо День збройних сил України
06.12.2016

День збройних сил України щорічно відзначається 6 грудня. Серед заходів, які були проведені сьогодні у школі, цікаво пройшли виховні години, присвячені цьому святу. У 8-В класі (кл. керівник Телюк Г.В.) учні розгорнули інфораційно-пошукову роботу на тему “Що змусило нас інакше … Продовження

«Зима, що нас змінила»
02.12.2016

24 листопада у 8-Б класі відбулася виховна година присвячена третій річниці Революції Гідності та Свободи. Учні переглянули короткий фільм та в хронологічній послідовності згадали  події, які відбувались на Майдані, в столиці України. Події, які дали поштовх до дій по всій … Продовження

Екскурсія у професійне училище
01.12.2016

30 листопада в рамках програми професійної орієнтації учні 9-х класів (кл.керівники: Ткаченко Т.М, Конопельнюк О.В, Калітовська І.В) відвідали Вище професійне училище автомобільного транспорту і будівництва. Учням показали чудову презентацію про навчальний заклад, розповіли про цікаві і важливі робітничі професії. Також … Продовження

День толерантності
30.11.2016

29 листопада у 10-А класі була проведена виховна година, присвячена Дню толерантності. Учні підготували багато цікавої інформації про толерантність, провели пізнавальний конкурс, працювали в групах. Виховна година пройшла цікаво і з користю. Підготувала вчитель української мови та літератури Панько Галина … Продовження

Тиждень історії
26.11.2016

Протягом 21-25 листопада в школі проходив предметний тиждень історії. Цікаво та захоплено відбулась пройшла вікторина у 6-В класі на тему «Стародавні держави Єгипту та Передньої Азії». У цьому конкурсі учні продемонстрували свої вміння працювати з картою,показали добрі знання з теми … Продовження