Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Онлайн-ресурси для дистанційного навчання. Рекомендуємо до використання вчителям, учням та батькам
15.03.2020

Цікава і корисна інформація для вчителів та дітей, як працювати під час карантину. Україномовні ресурси: Математика та українська мова для учнів 1-9 класів: https://learning.ua/ Для тих, хто готується до ЗНО: https://prometheus.org.ua/zno/ https://osvitanova.com.ua/posts/2918-hotuiemos-do-zno-2020-samostiino-12-onlain-resursiv?fbclid=IwAR2NLRk3UkVd24nD_A5uKXqchp3wYlHQ4kf4N_lu8v7xvp1VCN4oQDhGzwI https://ilearn.org.ua/ Математика: https://gioschool.com/ https://uk.khanacademy.org/ https://www.matific.com/ua/uk/guests/content/by-matific https://vchy.com.ua https://educationpakhomova.blogspot.com/2020/03/10.html?m=1 Кейс-уроки … Продовження

День народження Лесі Українки
28.02.2020

У ліцеї святкували день народження Л.Українки. Учні 5-А класу ліцею разом з учителем Липкою Л.С. готували проекти, співали пісні, інсценували, декламували вірші. Було весело та цікаво. Відео заходу можна переглянути тут. У 6-Г класі Липка Любов Станіславівна провела урок “Сьогодні … Продовження

День Безпечного Інтернету
25.02.2020

Учні нашого ліцею відзначили День Безпечного Інтернету разом з програмою Академії Cisco. Учні приєднались до онлайн-уроку: Інтернет: як безпечно гратися, навчатися, працювати. Такі уроки проходили з 5 по 25 лютого. Переглянувши відеоматеріали, старшокласники активно обговорювали питання кібербезпеки та сформували 10 … Продовження

День рідної мови
22.02.2020

21 лютого у ліцеї №2 було урочисто відзначено День рідної мови. У всіх класах провели пізнавальні заходи. Учні 5-В та 5-Г класів (учителі Панько Г.П., Гнат О.П.) провели свято «Мово наша калинова». П’ятикласники розповідали поезії, співали пісні, відгадували загадки, жартували. … Продовження

День пам’яті героїв Небесної Сотні
20.02.2020

20 лютого, у День пам’яті героїв Небесної Сотні, учні ліцею долучилися до щорічної акції «Ангели пам‘яті» розвішуючи білих паперових ангелів, а також організували Флеш-моб учнів 9-10-х класів “Небесна сотня в наших серцях”. Більше світлин можна переглянути тут. Зранку у цей … Продовження

Акція “Ангели пам’яті”
18.02.2020

18 лютого о 15:00 біля Меморіалу пам’яті Героїв Небесної сотні відбулася тиха акція «Ангели пам’яті». Учні нашого ліцею також долучилися та разом з родичами Героїв  розвісили  на меморіалі символічні паперові витинанки у вигляді ангелів.

Педагогічна рада “Компетентнісна парадигма освіти: компетентний учитель – компетентний учень”
03.02.2020

З метою реалізації науково-меточної проблеми у ліцеї відбулось засідання педагогічної ради “Компетентнісна парадигма освіти: компетентний учитель – компетентний учень”. Теоретичні основи вчителі закріплювали практичними вправами в групах.