Ігрові технології навчання

Гра – це складне, багатогранне явище, яке неможливо однозначно трактувати. Навчальна гра може тривати від кількох хвилин до цілого уроку й може використовуватися на різних етапах, а також у позакласній роботі. Будь-яка гра включає три основні етапи:

  • - підготовчий (формулюється мета гри, відбирається навчальний зміст, розробляється сценарій, готується обладнання, розподіляються ролі, проводиться інструктування тощо);
  • - безпосереднє проведення гри;
  • - узагальнення, аналіз результатів.

На відміну від розвивальних, навчальні ігри мають певні істотні характеристики та сталу структуру. До основних взаємопов’язаних компонентів гри належить (за В.Коваленком, П.Підкасистим):

  • - ігрова задумка;
  • - правила;
  • - ігрові дії;
  • - дидактичні завдання (пізнавальний зміст);
  • - обладнання;
  • - результат гри.

Ігрові технології навчання відрізняються від інших технологій тим, що гра:

  • - добре відома, звична й улюблена форма діяльності для людини будь-якого віку;
  • - ефективний засіб активізації. У грі легше долаються труднощі, перешкоди, психологічні бар’єри;
  • - мотиваційна за своєю природою (по відношенню до пізнавальної діяльності вона вимагає від учнів ініціативності, творчого підходу, уяви, цілеспрямованості);
  • - дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок;
  • - багатофункціональна, її вплив на учня неможливо обмежити одним аспектом;
  • - переважно колективна, групова форма роботи, в основі якої знаходиться змагання. В якості суперника може бути як сам учень (переконання себе, покращення свого результату), так і інший;
  • - має кінцевий результат. У грі учасник має отримати приз: матеріальний, моральний (грамота, широке оголошення результату, заохочення) психологічний (самоствердження, самооцінка);
  • - має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат (В.Кругляков, 1998).

На практиці в системі активного навчання використовуються такі моделі навчальної гри: імітаційні, операційні, рольові, сюжетні, ігри-змагання.
В імітаційних іграх під час заняття імітується діяльність організацій, подій, конкретна робота людей (журналіст, політик, еколог та ін.), обстановка, умови, в яких відбувається подія. Сценарій імітаційної гри містить сюжет події, опис структури та призначення імітованих об’єктів. Прикладом може бути урок-мандрівка, урок-екскурсія тощо.
Операційні ігри допомагають відпрацювати виконання конкретних специфічних операцій (методику проведення дискусії, конференції, бесіди, диспуту). В операційних іграх моделюється процес діяльності. Вони проходять в умовах, що імітують реальну обстановку (урок-розслідування, урок-суд).
У рольових іграх відпрацьовується тактика поведінки, дій, виконання функцій. Між учасниками розподіляються ролі з обов’язковим змістом відповідно до проблемної ситуації, винесеної на обговорення. Для проведення таких ігор доцільно використовувати такі типи нестандартних уроків: урок-КВК, урок-подорож, урок-казка, урок-композиція.
Усі навчальні ігри, активізуючи увагу, підвищуючи інтерес до вивчення предмета, мають спільні вимоги до проведення: коли гра вже почалася, ніхто не має права втручатися й змінювати її хід (лише корегує діїїї учасників, якщо вони змінюють мету гри), наприкінці кожної гри мета аналізується та обговорюється, констатуються результати, оцінюються (словесно) результати.
Структура розгорнутої ігрової діяльності включає такі компоненти:

  • - спонукальний (потреби, мотиви, інтереси, прагнення, які визначають бажання брати участь у грі);
  • - орієнтувальний (вибір засобів і способів ігрової діяльності);
  • - виконавчий (дії, операції,які надають можливості реалізувати ігрову мету);
  • - контрольно-оцінювальний (коригування та стимулювання активності в ігровій діяльності).

Новини

Українсько-канадський проект «Дві культури-одна душа» («Two cultures-One Soul»)
10.01.2016

З жовтня по грудень 2015 року проходив наступний етап Українсько-Канадського проекту в рамках Українсько-Канадської двомовної програми «Дві культури-одна душа» («Two cultures-One Soul»), у якому взяли участь учні молодшої та старшої школи, а також вчителі англійської мови та  класні керівники. Метою даного проекту  стало створення плакатів, в яких учні досліджували … Продовження

Збережи життя ялинці
02.01.2016

Львівський еколого-натуралістичний центр за підтримки міських управлінь екології та освіти продовжила традицію проведення акції “Збережи життя ялинці”. Виставка-конкурс святкових композицій відбулася 22 грудня на пл. Ринок. Метою акції є донести до жителів міста важливість проблеми збереження ялинок; допомогти людям навчитися … Продовження

ІІ етап програми “Успішний вчитель”
30.12.2015

29 січня, у приміщенні великої сесійної зали Львівської міської ради відбулось нагородження переможців II етапу Програми «Успішний вчитель», серед яких наша вчителька початкових класів Кулик  Ірина Іванівна. Вітаємо з перемогою!

НОВОРІЧНА КАЗКА
29.12.2015

Напевно кожен мріяв зустріти головних персонажів казок, які читав у дитинстві, чи уявляв себе казковим героєм. Та час минає, і ми з кожним роком все менше згадуємо про дива, в які вірили колись, неймовірні пригоди, які відбувалися на сторінках книжок … Продовження

Merry Christmas and Happy New Year!

Напередодні Нового року учні разом із вчителями англійської мови готували вистави та цікаві уроки про те, як святкують зимові свята у різних країнах світу. Краєзнавчий урок-вікторину «Різдво у Британії»  із учнями 4-В класу провела вчитель  Курса І.Ю. Новорічну виставу продемонстрували глядачам … Продовження

Прикраси своїми руками
28.12.2015

Створити красиві речі власноруч дуже легко. Для цього потрібно трішки терпіння, гарний настрій і, звичайно ж, помічники, які все зможуть пояснити і допомогти. Класні керівники 2-В, 2-Г та 2-Б класів (Панас М.І., Гусак І.С., Ярмолюк О.М.) організували майстер-клас із виготовлення … Продовження

СВЯТО КНИГИ
27.12.2015

21 грудня 2015 р. у 9-В класі (класний керівник Панько Г.П.) за участі студентів-практикантів Львівського національного університету імені Івана Франка відбулося Свято Книги. Учні дізналися про найдавніші, найбільші, найменші, найдорожчі книги. Згадали перших літописців, розповіли про першу бібліотеку у Київській Русі, про енциклопедію лікарських трав, … Продовження